20 Nisan 2016 Çarşamba

ŞUBAT AYINDA BU KİTABI OKUDUM - 4

 
KİTABIN ADI
Mozart ve Naziler
Üçüncü Reich Bir Kültür İkonunu Nasıl Kullandı (Mozart and the Nazis – How the Third Reich abused a cultural icon)
KİTABIN YAZARI

Erik Levi

KİTABIN ÇEVİRMENİ
Dilek B.Cenkciler
KİTABIN YAYINEVİ
Kırmızıkedi Yayınevi
KİTABIN BASKI YILI
2011
KİTABIN BASKI SAYISI
1. Baskı   
KİTABIN SAYFA SAYISI
302 syf
KİTABIN DİZGİ/BASKI KALİTESİ
10/10
KİTABIN YAZIM-DİL KALİTESİ
10/10 
KİTABIN EDEBİ/SANATSAL/TARİHSEL DEĞERİ
10/10 


Sepete atılmış ucuz kitapları karıştırırken bu ilginç ve güzel kitabı keşfettim. Ülkemizde ne yazık ki klasik müzik ve Mozart (ismi dışında) tanınmadığı ve gereken ilgiyi görmediği için 2. Dünya Savaşı öncesi ve savaş sırasında devam eden bu çok ilginç ve gerilimli kültür mücadelesinin de farkında değiliz.

Naziler iktidara geldikten sonra algı yönetimi ile kitleleri etkilerken, halkın değerli kahramanlarını da propaganda-siyasetinde kullanmaktan çekinmediler.

W. Amadeus Mozart’ın  eser ve bestelerinin nasıl kendi ırkçı propagandaları için kullandıklarının bir belgeseli olan kitapta, değerli bestecinin müziklerinin librettolarının Almancaya çevrilmesi ve Almanca okunması gayretleri, bestecinin orijinal libretto yazarının Yahudi geçmişi karalamaya çalışılması, “Sihirli Flüt”ün temasının değiştirilmeye çalışılması, Salzburg Festival’inin Nazi propagandasına malzeme yapılması, Yahudi kökenli müzik adamlarının sürgün edilmesi gibi birbirinden ilginç konuları kapsayan kitap sanırım müzik tarihi açısından olduğu kadar dönem tarihini yakından bilmek bakımından değerli…


Professor Erik Levi

External PhD Supervisor - Music
·         Department of Music
·         E.Levi@rhul.ac.uk
Phone: +44 1784 443535

Research interests

Erik Levi is Reader in Music and Director of Performance at Royal Holloway. He studied in the Universities of Cambridge and York and at Berlin Staatliche Hochschule für Musik. An extremely versatile musician, he has interests both in the academic and practical aspects of music, having become a worldwide authority on German music of the 20th century especially during the Nazi era  with the  pioneering booksMusic in the Third Reich (1994) and Mozart and the Nazis (2010). He has also worked as a professional accompanist, appearing at the South Bank and Wigmore Hall, the Aldeburgh Festival and on over thirty BBC Recordings. A frequent broadcaster for BBC Radio 3, he also works regularly as a music journalist writing articles and CD reviews for BBC Music Magazine and International Piano. Erik Levi sits on the executive board of the International Forum for Suppressed Music at London's School of Oriental and African Studies and has organised a number of Conferences on topics that include music and national identity in the 1930s, the composition class of Franz Schreker, Music and Displacement, the impact of Nazism on twentieth-century music and most recently Hanns Eisler.  The research students he has supervised  have submitted PhDs on a wide range of topics including the use of Kitsch  and popular culture  in opera during the Weimar Republic, Paul Bekker, Alfredo Casella and Italian Fascism, the music of Matyas Seiber and most recently, the musical press in Franco’s Spain. .


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder