KİTABIN ADI
|
Mozart
ve Naziler
Üçüncü
Reich Bir Kültür İkonunu Nasıl Kullandı (Mozart and the Nazis – How the Third
Reich abused a cultural icon)
|
KİTABIN YAZARI
|
Erik Levi
|
KİTABIN ÇEVİRMENİ
|
Dilek B.Cenkciler
|
KİTABIN YAYINEVİ
|
Kırmızıkedi Yayınevi
|
KİTABIN BASKI YILI
|
2011
|
KİTABIN BASKI SAYISI
|
1. Baskı
|
KİTABIN SAYFA SAYISI
|
302 syf
|
KİTABIN DİZGİ/BASKI
KALİTESİ
|
10/10
|
KİTABIN YAZIM-DİL
KALİTESİ
|
10/10
|
KİTABIN
EDEBİ/SANATSAL/TARİHSEL DEĞERİ
|
10/10
|
Sepete atılmış ucuz kitapları karıştırırken bu ilginç ve
güzel kitabı keşfettim. Ülkemizde ne yazık ki klasik müzik ve Mozart (ismi
dışında) tanınmadığı ve gereken ilgiyi görmediği için 2. Dünya Savaşı öncesi
ve savaş sırasında devam eden bu çok ilginç ve gerilimli kültür mücadelesinin
de farkında değiliz.
Naziler iktidara geldikten sonra algı yönetimi ile
kitleleri etkilerken, halkın değerli kahramanlarını da propaganda-siyasetinde
kullanmaktan çekinmediler.
W. Amadeus Mozart’ın eser ve bestelerinin nasıl kendi ırkçı
propagandaları için kullandıklarının bir belgeseli olan kitapta, değerli
bestecinin müziklerinin librettolarının Almancaya çevrilmesi ve Almanca okunması
gayretleri, bestecinin orijinal libretto yazarının Yahudi geçmişi karalamaya
çalışılması, “Sihirli Flüt”ün temasının değiştirilmeye çalışılması, Salzburg
Festival’inin Nazi propagandasına malzeme yapılması, Yahudi kökenli müzik
adamlarının sürgün edilmesi gibi birbirinden ilginç konuları kapsayan kitap
sanırım müzik tarihi açısından olduğu kadar dönem tarihini yakından bilmek
bakımından değerli…
|
Professor Erik Levi
External PhD Supervisor - Music
Phone: +44 1784 443535
Research interests
Erik Levi is Reader in Music and Director of Performance
at Royal Holloway. He studied in the Universities of Cambridge and York and
at Berlin Staatliche Hochschule für Musik. An extremely versatile musician,
he has interests both in the academic and practical aspects of music, having
become a worldwide authority on German music of the 20th century especially during the Nazi era with the
pioneering booksMusic in the Third Reich (1994)
and Mozart and the Nazis (2010).
He has also worked as a professional accompanist, appearing at the South Bank
and Wigmore Hall, the Aldeburgh Festival and on over thirty BBC Recordings. A
frequent broadcaster for BBC Radio 3, he also works regularly as a music
journalist writing articles and CD reviews for BBC Music Magazine and International Piano.
Erik Levi sits on the executive board of the International Forum for
Suppressed Music at London's School of Oriental and African Studies and has
organised a number of Conferences on topics that include music and national
identity in the 1930s, the composition class of Franz Schreker, Music and
Displacement, the impact of Nazism on twentieth-century music and most
recently Hanns Eisler. The research students he has supervised
have submitted PhDs on a wide range of topics including the use of Kitsch and
popular culture in opera during the Weimar Republic, Paul Bekker,
Alfredo Casella and Italian Fascism, the music of Matyas Seiber and most
recently, the musical press in Franco’s Spain. .
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder